logo Uitgeblust
Personeelsvereniging "Uitgeblust"
 
Rondritten/ bezichtigingen van de DAF A40 in 2011

Op 9 oktober 2011 is de DAF in Druten geweest. Er was een open dag van  brandweer Druten. Het was nog mistig toen we uit Cuijk vertrokken, maar al snel trok die weg en werd het zonnig. De rit naar Druten verliep voorspoedig. Na opgesteld te zijn worden tussen de andere oldtimers, ladderwagen van Nijmegen, blusvoertuigen van Beuningen en Druten, kon er op het publiek gewacht worden. Het wachten duurde niet erg lang, want er kwam heel veel mensen op de opendag af. De hele dag hadden de oltimers en de andere bezienswaardigheden niet over belangsteling te klagen. Zelfs toen het begon te regenen bleef het publiek komen. Voor ons was het ook een leerzame dag, we kregen antwoorden op vragen over het onderoud van zo'n oude motor.
 Druten 09-10-2011Voor enkele foto's klik hier.

Zaterdag 10 september 2011 is de Daf naar een oldtimer rit in IJsselstein bij Utrecht geweest. Een best spannende dag want het was al lang geleden dat de Daf zo ver van huis is geweest. We reden via Beuningen en Druten waar we de oldtimers van de plaatselijke brandweer ophaalden. In colonne reden we naar IJsselstein. De rit verliep probleemloos en we hadden veel bekijks onderweg. In IJsselstein aangekomen werden we op willekeurige volgorde neergezet voor de oldtimer rit. Tussen de voertuigen ook enkele handpompen die met de hand werden voort getrokken. De eerste wagen die de kar van de oldtimer rit trok was een stoomspuit voort getrokken door een tweespan van paarden, we reden door nieuw en oud IJsselstein. Omdat de brandweer daar 100 jaar bestaat was er veel aandacht gegeven aan de rit, Brandweer IJsselsteindit was goed te merken aan de belangstelling langs de route. Na de rit werden we op een terrein opgesteld waar de voertuigen bekeken konden worden,  dit werd ook massaal gedaan door de bevolking. Hier was het ons ook het om te doen, want we wilden in contact proberen te komen met mensen uit IJsselstein. Waarom? Het ladderpakket van de DAF is afkomstig uit IJsselstein, maar we weten daar nog te weinig van en hoopten dat we er deze dag achter zouden komen. Dit is voor een deel gelukt er zijn wat namen genoemd waar we weer mee verder kunnen. Om zo de geschiedenis van de DAF kompleet te krijgen. Na een goed verlopen terugreis was het terug kijken op een zeer geslaagde dag. Namens ons bedank ik ook de brandweer van IJsselstein voor de goede verzorging.
Voor enkele foto's klik hier.

Zaterdag 25 juni 2011werd er op feestelijke wijze herdacht dat brandweer vereniging van Veghel 60 jaar bestond. Dit werd gedaan door een veiligheidsdag te organiseren. Wij hadden hier van gehoord en ons ingeschreven om er heen te gaan met de oldtimer. Er zouden namelijk nog andere oldtimers komen. De weergoden lieten ons deze dag helaas in de steek, er viel veel regen. Maar met goede moed vertrokken we naar Veghel. We hadden een voorspoedige reis met veel bekijks onderweg. In Veghel aangekomen en ons voertuig opgesteld, om tien uur werd het openingsein gegeven. Ondanks het weer was er veel volk op de been en hadden we ook hier veel belangstellende. Ook de foto's waar we op kleine schaal de geschiedenis van ons voertuigVeghel 25-06-2011 laten zien kregen de nodige aandacht. Leuk om dan verhalen te horen van mensen die een zeven streper zonder koetswerk door het dorp Veghel hebben zijn rijden in de jaren vijftig. Want zittend op een kistje werden de auto's van uit Eindhoven door werknemers van DAF afgeleverd bij klanten.Deze dag in Veghel heeft weer een glimlach om ons mond gegeven en hebben we veel plezier gehad. We willen de organisatie bedanken voor de prettige ontvangst, de heerlijke kopjes koffie, broodjes en de maaltijd als afsluiting,  Voor enkele foto's klik hier.

Afgelopen zaterdag 11 juni 2011 werd er in Kesteren/Opheusden een demodag van de Brandweer gehouden. Dit i.v.m. 150 jarige bestaan van de brandweerkorpsen Kesteren en Opheusden. Het was een mooie dag, na de wagen buiten te hebben gezet nog even de olie en koelvloeistof controleren en dan op naar Kesteren. Maar de techniek liet ons in de steek de motor startte niet meer. De ontsteking weigerde, dit was te horen aan diverse knallen van onverbrande benzine in de uitlaat. Na enig speurwerk hadden we de fout gevonden, met het open maken van de motorkap de verdelerkap schuin gedrukt. Schade een gebroken bakelieten rotor, gelukkig nog kunnen repareren door de hedendaagse techniek secondelijm en isolatietape. Proefstart en jawel hij liep, direct aangereden naar Kesteren na een rit van een uur en wat telefoontjes dat we later zouden zijn, in Kesteren zonder kleerscheuren aangekomen. Zelf wel onder vonden dat de binnendoor wegen in de Betuwe bezaait zijn met drempels. Door het late vertrek de briefing gemist maar bij aankomst werden we toch nog bijgepraat. De ladderwagen opgesteld tussen de andere oldtimers en de vlag in top gehangen. 11-06-2011Omdat er nog weinig bezoekers waren een rondje gemaakt over het evenemententerrein. Het was mooi opgezet en er waren diverse demonstraties te zien. Ook de kinderen werden vermaakt door de leden van de jeugdbrandweer. Wederom de hele dag aan belangstelende tekst en uitleg gegeven over de wagen en zijn geschiedenis. Over belangstelling niets te klagen het was de hele dag gezellig druk. Door de organisatie werden we prima voor zien van een hapje en drankje. Om vier uur was het einde van de dag, en na een stevige pannenkoeken maaltijd bij de Molen, terug naar Cuijk. Omdat we het eerste stuk over de snelweg reden (om de drempels van 's morgens te mijden) ging het erg voorspoedig. Met zo'n auto op de snelweg krijg al snel een kijkers colonne achter je en naast je. Want met 80 km per uur houd het dan toch wel op voor zo'n oldtimer. Om wat tijd te besparen, niet meer afgedraaid om de binnen wegen te volgen, maar over de snelweg naar Cuijk gereden. Voor ons een geslaagde test en we hebben een leuke en inspirerende dag gehad. Klik hier voor enkele foto's.

Op Hemelvaartsdag 02-06-2011ging de Daf A40 een grensoverschrijdende reis maken. Waar ging de reis naar toe, helemaal naar Düffelward, een dorp bij Kleve in Duitsland (richting Millingen aan de Rijn).
'S morgens in de vroegte de banden op gepompt en vertrokken richting Düffelward.
Na een voorspoedige reis werden we hartelijk welkom geheten op de kazerne van de Feuerwehr der Stadt Kleve. Dit was de verzamelplaats van alle voertuigen. Er waren nog meer voertuigen die mee zouden rijden in een Oldtimer rit naar Düffelward. Voor koffie en broodjes was gezorgd door de collega's uit Duitsland.  We kwamen ook nog andere Nederlandse collega's tegen. De Oldtimers van Beuningen en Druten namen ook deel aan deze dag.
We werden aangenaam verrast toen we een Bedford zagen aan komen rijden, hij kwam ons bekend voor. Na informatie bij de bestuurder te hebben in gewonnen, bleek het de oude ladderwagen van brandweer Grave te zijn. Het was tevens het laatste voertuig dat arriveerde, die aan de oldtimer rit mee zou doen. Nadat ook deze mensen de tijd was gegund om een kopje koffie te drinken werd het tijd om de voertuigen te bemannen om naar Düffelward te rijden. Na een rit van een half uur kwamen we in Düffelward aan, daar werden we één voor één opgesteld op de weg. De hele dag hadden we aan belangstelling geen gebrek en gaven we de belangstellende zowel jong als oud tekst en uitleg over onze DAF A40.
In de middag kregen we twee demonstraties te zien over een brandje blussen. De eerste demonstratie (blussen van een houten  hutje) werd gegeven door de Jeugd brandweer van de stad Kleve. De tweede demonstratie werd verzorgt door oud leden van de brandweer Uedem, zijn demonstreerden op een leuke manier hoe er 100 jaar geleden branden werden geblust.
Door de organisatie werden vanuit het deelnemersveld enkele jury leden gevraagd, deze moesten uit makken wie er op het eind van de dag een van de drie prijzen gewonnen had. Er was een prijs voor het voertuig dat de verste reis had gemaakt, het origineelste voertuig en het oudste voertuig. . De prijzen werden als volgt verdeelt: de verste reis ging naar brandweer Witten (D), het oudste voertuig was de DAF A40 van Cuijk (zie foto onder links) en de prijs voor het origineelste voertuig ging naar brandweer Druten met hun Ford F600. Voor alle deelnemers was er ook nog een oorkonde gemaakt. (zie foto onder rechts) Hierna werd door ons de terugreis aanvaard het was een zon overgoten, gezellig en drukke dag. Met dank aan de organisatie van de collega's uit Düffelward.
 prijs    Voor foto's van deze dag klik hier.   oorkonde


Free counter and web stats